piątek, 17 października 2014

Marynarka z polarowym kożuchem, czyli customizacja

Wyobraźmy sobie, że wybieramy się do krawca. Prezentujemy mu nasz projekt stroju wieczorowego, a on bez mrugnięcia okiem, choć z jego lekkim przymrużeniem, szyje ubranie. Dlaczego efekt końcowy wygląda, jak w krzywym zwierciadle? To efekt customizacji, czyli dostosowania usługi do wymagań klienta. Zamieńmy ubranie na oprogramowanie, a krawca na dostawcę usług IT i wyjaśnijmy, na czym polega problem.

Customisation = Kustomizacja

Kustomizacja oprogramowania to jeden ze składników procesu wdrażania systemu przez przedsiębiorstwo (lub aplikacji przez osoby prywatne). Polega na dostosowaniu architektury, funkcji, interfejsu i pozostałych elementów oprogramowania dedykowanego do konkretnych wymagań klienta lub specyfiki organizacji. Na czym polega to w praktyce? Przyjrzyjmy się przypadkom customizacji przeprowadzonej przez firmę Ericpol

Swego czasu dostarczyciel oprogramowania dedykowanego miał za zadanie dostosować aplikację telekomunikacyjną, by spełniała ona określone funkcje. Klientem była firma z branży Automotive, która dostarczała podzespoły dużym koncernom motoryzacyjnym. Aplikacja miała za zadanie przesyłać dane z systemów monitorujących bezpieczeństwo pojazdów.

Programiści z Ericpola wykonali zadanie w trzech krokach: 
  • Analiza architektury rozwiązania, 
  • Zaprojektowanie nowej funkcjonalności wymaganej przez klienta, 
  • Testowanie oprogramowania, 
  • Dostarczenie gotowej i w pełni funkcjonalnej aplikacji. 
Z tej perspektywy kustomizacja wydaje się procesem idealnym dla klienta – dostaje on produkt, który spełnia jego oczekiwania. Tymczasem nie zawsze jest tak, że klient wie, co będzie dla niego dobre. Firmy informatyczne mają doświadczenie w dostarczaniu oprogramowania dedykowanego i potrafią doradzić klientom, jakie rozwiązanie IT będzie dla nich najlepsze.

Najważniejszy w procesie customizacji jest pierwszy krok, czyli analiza istniejących aplikacji oraz struktury organizacji (w przypadku systemów do zarządzania biznesem). W innym wypadku oprogramowanie chociaż będzie spełniać wymogi klienta, to nie będzie w pełni funkcjonalne. Dojście do modelu przedstawionego przez odbiorcę usług IT może być tak skomplikowane, że w efekcie korzystanie z oprogramowania będzie bardziej kłopotliwe niż ergonomiczne.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz