sobota, 9 maja 2015

Przekrojowe spojrzenie na outsourcing IT w Polsce

Czy outsourcing IT jest w Polsce popularny? Niektórzy przedsiębiorcy bardzo cenią sobie to rozwiązanie, podczas gdy inni są do niego mniej przekonani. Ogólnie panuje jednak tendencja do przełamywania obaw i coraz częstszego korzystania z pomocy z zewnątrz, jeśli chodzi o usługi informatyczne.

Według trzeciego raportu z cyklu Orange Insights, zrealizowanego przez ICAN Research na zlecenie Orange Polska, 63% dużych firm (zatrudniających ponad 250 pracowników) sądzi, że outsourcing IT pozwala budować przewagę konkurencyjną. W 55% badanych firm uważa się z kolei, że rola tego rozwiązania znacznie wzrosła w ciągu ostatnich kilku lat. 45% respondentów przyznaje zaś, że dzięki korzystaniu z outsourcingu IT biznes może zyskać na efektywności.

Outsourcing IT w praktyce

Jak zewnętrzne wsparcie w IT wykorzystywane jest w praktyce? Metoda ta daje bowiem wiele możliwości, zwłaszcza że firmy czasem nie są w stanie samodzielnie przeprowadzić niektórych procesów. Najwięcej przedsiębiorstw, bo aż 85% decyduje się na outsourcing usług IT w celu wdrażania i utrzymywania systemów informatycznych. 69% firm rozwija w ten sposób swoje systemy informatyczne, a 46% serwisuje sprzęt. To, jakie usługi są najcześciej zamawiane, stanowi swoisty barometr potrzeb polskich przedsiębiorstw. Nie jest jednak powiedziane, że te nigdy nie ulegną zmianie. Według prognoz, w niedalekiej przyszłości 31% firm dzięki outsourcingowi będzie rozwijać systemy informatyczne, 29% konsultować się w zakresie wykorzystania IT w biznesie, a 28% - planować wdrażanie i utrzymanie systemów informatycznych. Największy wzrost zauważymy jednak w związku z chmurami obliczeniowymi. Obecnie w ramach outsourcingu IT korzysta z nich jedynie 6% badanych, jednak za kilka lat będzie to prawdopodobnie już 24%.

Plusy i minusy

Outsourcing IT staje się w Polsce coraz bardziej popularny. Niektórzy przedsiębiorcy nadal jednak obawiają się korzystania z tej usługi. Jak bowiem w każdym przypadku, także i tutaj istnieją pewne “za i przeciw”. Do najczęściej podawanych zalet outsourcingu IT należy przede wszystkim możliwość redukcji kosztów (60%), dostęp do wysokiej klasy specjalistów (56%) oraz możliwość rozwoju zasobów informatycznych bez inwestycji (50%). Wśród największych wad rozwiązania, przedsiębiorcy podawali najczęściej wysokie koszty (37%), ograniczenia w elastyczności zarządzania (27%) oraz prawdopodobieństwo pojawienia się niekontrolowanych kosztów (24%).

Sposób dostarczania

Jeśli chodzi zaś o sposób dostarczania usług outsourcingowych, to zdecydowana większość (89%) badanych preferuje usługi wyspecjalizowanych firm zewnętrznych. 17% przedsiębiorców współpracuje zaś z niezależnymi informatykami bądź konsultantami, a 11% korzysta z outsourcingu wewnętrznego. Firmy, które wolą współpracować z zewnętrznymi dostawcami, kierują się najczęściej kompetencjami usługodawców (29%), stabilnością firmy (19%), ceną (11%) oraz funkcjonalnością oferowanych rozwiązań (11%).

Kto najchętniej korzysta?

Jakie firmy najchętniej korzystają z outsourcingu IT? Jak pokazują wyniki badania, aż 70% to przedsiębiorstwa z polskim kapitałem. Na pomoc z zewnątrz zdecydowało się natomiast 53% firm, specjalizujących się w usługach. Wyliczono, że średni koszt korzystania z outsourcingu IT to 21% budżetów IT.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz